W bieżącym roku flota transportowa Gdańska zostanie wzbogacona o 10 zaawansowanych technologicznie autobusów, których napęd bazuje na ekologicznym wodorze. To przełomowy krok w kierunku ekologicznego transportu miejskiego, łączący ekologię z komfortem podróżowania bez emisji szkodliwych substancji. Gdańsk tym samym umacnia swoją pozycję lidera w transformacji publicznego transportu, wprowadzając pojazdy zeroemisyjne, które nie tylko spełniają najwyższe standardy ekologiczne, ale także oferują wysoką jakość podróży dla pasażerów.
Postęp prac nad autobusami NesoBus
Delegacja z Gdańska, na czele z Piotrem Borawskim, zastępcą prezydenta miasta odpowiedzialnym za przedsiębiorczość i ochronę klimatu, oraz przedstawicielami Gdańskich Autobusów i Tramwajów – Maciejem Lisickim i Jerzym Wiatrem, odwiedziła polską fabrykę produkującą autobusy wodorowe NesoBus. Podczas wizyty zapoznano się z postępami w produkcji autobusów zamówionych dla miasta Gdańska. Umowa na dostawę i kompleksową obsługę serwisową tych pojazdów została podpisana 12 września 2023 roku, a wszystkie zamówione autobusy mają zostać dostarczone w ciągu 12 miesięcy od daty zawarcia umowy.
– Odwiedziliśmy fabrykę, gdzie produkowane są autobusy NesoBus, czyli dokładnie takie, które jeszcze tej wiosny wyjadą na ulice naszego miasta – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Zamówiliśmy 10 pojazdów po to, żeby w Gdańsku technologia autobusów wodorowych również się pojawiła. Myślę, że nasi pasażerowie będą zadowoleni, bo autobus jest naprawdę wysokiej jakości i wysokiej klasy.
Zalety ekologiczne i operacyjne autobusów wodorowych
Autobusy wodorowe NesoBus wyróżniają się całkowitą zero emisyjnością i są produkowane w Polsce. Ich napęd na zielony wodór, pozyskiwany za pomocą energii odnawialnej, stawia je na czele ekologicznych rozwiązań w transporcie miejskim. Gwarantowany zasięg tych autobusów to 330 km na jednym tankowaniu, co zapewnia efektywną obsługę całodziennych tras przewozowych w Gdańsku. Szybki czas tankowania, porównywalny do autobusów spalinowych, dodatkowo zwiększa ich atrakcyjność operacyjną.
– W Gdańsku jeździ około 280 autobusów. 18 autobusów elektrycznych i wynajem 10 autobusów wodorowych stanowi około 10 procent naszej floty – mówi Borawski. – To dobry test, żeby sprawdzić, który z napędów, będzie wiodący i najlepszy do bieżącego użytkowania. Zależy nam głównie na tym, żeby zeroemisyjny pojazd był całkowicie oparty na odnawialnych źródłach energii, a nie na brudnej energii z czarnego węgla.
Najem z pełną obsługą serwisową
Decyzja o najmie autobusów wodorowych, wraz z pełną obsługą serwisową, jest odpowiedzią na potrzebę wprowadzenia nowych technologii przy jednoczesnym minimalizowaniu ryzyka związanego z ich eksploatacją. Najem umożliwia szybkie i efektywne testowanie pojazdów w codziennym użytkowaniu bez konieczności inwestowania w specjalistyczną infrastrukturę. Autobusy, dostarczane codziennie na teren zajezdni, są gotowe do użytku i zatankowane zielonym wodorem, co zapewnia wysoką efektywność i bezpieczeństwo użytkowania.
– Zarówno autobusy elektryczne, jak i wodorowe są przyszłością komunikacji miejskiej. Forma najmu, na którą się zdecydowaliśmy, gdzie dostarczone zostanie również paliwo, czyli zielony wodór napędzający te autobusy, pozwoli na przetestowanie ich na żywej tkance komunikacji – mówi Piotr Borawski. – Dzięki tej formy współpracy, w przyszłości, będziemy mogli podejmować rozsądne decyzje dotyczące szerszej wymiany taboru. Jestem przekonany, że zarówno autobusy elektroniczne i wodorowe to przyszłość komunikacji publicznej, a w najbliższych latach będziemy decydować, jakiego typu napęd będzie wiodący.
Komfort i bezpieczeństwo pasażerów w nowych autobusach wodorowych
Nowe autobusy NesoBus będą wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania zapewniające komfort i bezpieczeństwo podróży. Przystosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, wyposażone w systemy monitoringu, klimatyzacji, a także tablice informacyjne LED i oświetlenie wewnętrzne LED, zapewnią wysoki standard podróży. Dodatkowe udogodnienia, takie jak gniazda USB, defibrylatory AED, system liczenia pasażerów oraz przystosowanie do przewozu rowerów, podkreślają nowoczesny charakter autobusów i dbałość o potrzeby mieszkańców Gdańska.
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl