Wtorek, 20 lutego, stał się kamieniem milowym dla Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (SKM), gdy partnerzy projektu osiągnęli porozumienie odnośnie do rozszerzenia oferty połączeń. Zapowiedziano uruchomienie 14 dodatkowych par pociągów na liniach Szczecin – Stargard, Szczecin – Gryfino oraz Szczecin – Goleniów od 10 marca, a także wprowadzenie długo oczekiwanego wspólnego biletu metropolitalnego.
Ekspansja sieci pociągów
Nowe połączenia na horyzoncie
Zakończenie pierwszego etapu budowy SKM Szczecin umożliwiło uruchomienie nowych pociągów, zwiększając dostępność i wygodę podróżowania w regionie.
– Mogę to już oficjalnie potwierdzić. 20 lutego, partnerzy projektu SKM Szczecin porozumieli się w kwestii dofinansowania dodatkowych par połączeń na trasach do Stargardu oraz Gryfina, które ruszą już od marcowej korekty rozkładu jazdy. Jednocześnie osiągnęliśmy dzięki temu liczbę par na tych trzech kierunkach, która jest zgodna z założeniami studium wykonalności dla tego zadania – mówi Roman Walaszkowski, dyrektor Biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, będącego liderem projektu.
Gryfino na czele korzyści
Informacje przekazane przez Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego wskazują, że Gryfino będzie największym beneficjentem nowych rozwiązań. Od 10 marca mieszkańcy będą mogli korzystać z 20 par kursów do Gryfina, co stanowi znaczącą poprawę w porównaniu do obecnych 14, zauważa się, podkreślając znaczenie porozumienia dla regionu.
Wspólny bilet metropolitalny
Roman Walaszkowski, dyrektor Biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, wyjaśnia, że wprowadzenie wspólnego biletu metropolitalnego to ważny krok w kierunku integracji systemu transportowego.
– Jak na razie będzie to wspólny bilet o charakterze okresowym, tzw. miesięczny, który obejmie pociągi regionalne oraz komunikację miejską w Szczecinie i Stargardzie. W dalszych etapach będziemy chcieli rozszerzyć to rozwiązanie na kolejne rodzaje biletów. Wartość okresowego biletu metropolitalnego na pewno będzie mniejsza i bardziej atrakcyjna niż suma biletu okresowego ZDiTM Szczecin oraz biletu okresowego na pociągi regionalne. Liczymy, że znacznie zachęci to pasażerów do wyboru komunikacji publicznej na terenie naszej aglomeracji – mówi Roman Walaszkowski, który dodaje jednak, że ostateczne ceny tego biletu zostaną podane do publicznej wiadomości w kolejnych miesiącach.
Bilet, który zacznie obowiązywać od 1 września 2024, będzie obejmował pociągi regionalne oraz komunikację miejską w Szczecinie i Stargardzie.
Trwają prace nad rozbudową
Projekt budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, współfinansowany z funduszy europejskich, zakłada zakończenie prac nad połączeniem Szczecin – Police w 2025 roku. „Realizacja tego projektu jest kluczowa dla dalszego rozwoju infrastruktury transportowej w naszym regionie,” podsumowuje Walaszkowski, wskazując na długoterminowe korzyści dla mieszkańców Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.
Źródło: skm.szczecin.pl/rynek-kolejowy.pl
Fot. pexels/Jakub Pabis